Cele szkolenia
- Pełna analiza przyczyn źródłowych problemu i generowanie skutecznych rozwiązań.
- Nauczenie praktycznego podejścia do rozwiązywania problemów w oparciu o stosowane metodologie i dobre praktyki w dziedzinie zarządzania jakością.
- Definiowanie faz i optymalizacja procesu rozwiązywania problemów.
- Poprawa skuteczności rozwiązywania problemów poprzez prawidłową aplikację narzędzi.
- Przedstawienie ról poszczególnych szczebli zarządzania w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów Effective Problem Solving (EPS).
- Określenie adekwatności narzędzi do poszczególnych faz procesu rozwiązywania problemów.
- Implementacja procesu zapobiegania powstawania problemom, przypisane role.
Terminy i miejsce
Szacunkowy udział częśći praktycznej: 0%
Program i ćwiczenia
2. Odpowiedzialność za działania w zakresie rozwiązywania problemów na różnych szczeblach organizacji.
3. Kierowanie organizacją i planowanie strategiczne w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów.
4. Kompleksowy przebieg procesu rozwiązywania problemu:
- identyfikacja problemu,
- proces korekty,
- analiza rodzaju wady,
- analiza przyczyny źródłowej,
- działania korygujące,
- działania zapobiegawcze.
6. Podstawowe narzędzia rozwiązywania problemów:
- Diagram Ishikawy,
- diagram koncentracji,
- matryca decyzji,
- statystyczny opis populacji,
- Error-Proofing / Mistake Proofing,
- Flow Chart,
- analiza Multi-Vari,
- przenoszenie działań na podobne wyroby i/lub procesy,
- projektowanie wyrobu/procesu odporne na zmienność – Taguchi,
- Wykres Pareto,
- karty przebiegu / kontrolne,
- wykres korelacji,
- histogram.
- problemu (5W/2H, arkusz kontrolny, histogram, analiza Multi-Vari, Jest/Nie Jest, diagram koncentracji),
- korekty (MSA, Containment Worksheet- plan korekty),
- wady (FMEA, plan kontroli),
- przyczyny źródłowej (5Why-EOS Escape/Occurence/ Systemic, Diagram Ishikawy, najlepsze z najlepszych BOB, najgorsze z najgorszych WOW, diagram koncentracji, TRIZ),
- działań korygujących (Error-Proofing, plan kontroli procesu, Lessons Learned),
- działań zapobiegawczych (Action Plan & Review Data).
- Listy kontrolne do faz procesu rozwiązywania problem.
- Analiza Jest / Nie Jest.
- Technika zastosowania metody 5 Why – EOS.
- Technika zastosowania Diagram Ishikawy.
- Przeszkody na drodze do skutecznego rozwiązywania problemów.
- Raportowanie procesu skutecznego rozwiązywania problemów.
Korzyści dla uczestnika
Uczestnik nauczy się:
· Przekładać kulturę organizacji na proces skutecznego rozwiązywania problemów z przypisaniem do faz PDCA.
· Przypisywać odpowiedzialność za proces skutecznego rozwiązywania problemów za pomocą narzędzia RASIC (odpowiedzialny, akceptuje, wspiera, jest informowany, konsultuje).
· Realizować na swoim poziomie zarządzania proces skutecznego rozwiązywania problemów.
· Pozna podstawowe narzędzia rozwiązywania problemów.
· Realizować metody 5 Why - EOS, Diagram Ishikawy, Analiza Multi-Vari.
· Przeciwdziałać aby problem nie dostał się do procesu produkcji i klientów.
Uczestnik dowie się:
· Jak pokonywać trudności w analizie problemu i wprowadzaniu działań korygujących.
· Czym różnią się narzędzia problem solving jak burza mózgów, diagram Ishikawy, 5Why-EOS, Multi-Vari, wykres korelacji.
· Jak mierzyć efektywność podejmowanych działań
· Jak wykorzystywać doświadczenie rozwiązywania problemu do tworzenia dobrych praktyk (Lessons Learned).
Adresaci
· właściciele projektów,
· zespół interdyscyplinarny zaangażowany w realizację nowego projektu w ramach organizacji (zakupy, logistyka, jakość, kontakt z klientem, produkcja, serwis, technologia, konstrukcja, planowanie),
· pracownicy odpowiedzialni za skuteczne i efektywne rozwiązywanie problemów jakościowych.
Opinie użytkowników
Dodatkowe informacje
Szkolenie prowadzone zdalnie poprzez sesję wideokonferencji on-line z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi.
Uczestnicy dostają link do otwarcia sesji oraz szczegółową agendę szkolenia.
Materiały dostępne w wersji elektronicznej.
Dokumenty do pobrania
Potrzebujesz pomocy?
Szkolenia otwarte
Sylwia Kałuża
Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń
Dorota Dzioba
Specjalista ds. realizacji szkoleń
Szkolenia zamknięte
Małgorzata Jakubiak
Kierownik Działu Szkoleń
Dział Szkoleń