CQI-20-ONL

Efektywne rozwiązywanie problemów - Effective Problem Solving - CQI-20- szkolenie online

Normy, wymagania, audity

Cele szkolenia

  • Pełna analiza przyczyn źródłowych problemu i generowanie skutecznych rozwiązań.
  • Nauczenie praktycznego podejścia do rozwiązywania problemów w oparciu o stosowane metodologie i dobre praktyki w dziedzinie zarządzania jakością.
  • Definiowanie faz i optymalizacja procesu rozwiązywania problemów.
  • Poprawa skuteczności rozwiązywania problemów poprzez prawidłową aplikację narzędzi.
  • Przedstawienie ról poszczególnych szczebli zarządzania w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów Effective Problem Solving (EPS).
  • Określenie adekwatności narzędzi do poszczególnych faz procesu rozwiązywania problemów.
  • Implementacja procesu zapobiegania powstawania problemom, przypisane role.

Symbol szkolenia

CQI-20-ONL

Terminy i miejsce

Szacunkowy udział częśći praktycznej: 0%

Program i ćwiczenia

1. Zasada PDCA i kroki prowadzące do rozwiązania / zapobiegania problemom.
2. Odpowiedzialność za działania w zakresie rozwiązywania problemów na różnych szczeblach organizacji.
3. Kierowanie organizacją i planowanie strategiczne w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów.
4. Kompleksowy przebieg procesu rozwiązywania problemu:
  • identyfikacja problemu,
  • proces korekty,
  • analiza rodzaju wady,
  • analiza przyczyny źródłowej,
  • działania korygujące,
  • działania zapobiegawcze.
5. Prawidłowa aplikacja narzędzi rozwiązywania problemów z wykorzystaniem matrycy (narzędzie / faza procesu).
6. Podstawowe narzędzia rozwiązywania problemów:
  • Diagram Ishikawy,
  • diagram koncentracji,
  • matryca decyzji,
  • statystyczny opis populacji,
  • Error-Proofing / Mistake Proofing,
  • Flow Chart,
  • analiza Multi-Vari,
  • przenoszenie działań na podobne wyroby i/lub procesy,
  • projektowanie wyrobu/procesu odporne na zmienność – Taguchi,
  • Wykres Pareto,
  • karty przebiegu / kontrolne,
  • wykres korelacji,
  • histogram.
7. Zastosowanie narzędzi i list kontrolnych do prawidłowego zdefiniowania:
  • problemu (5W/2H, arkusz kontrolny, histogram, analiza Multi-Vari, Jest/Nie Jest, diagram koncentracji),
  • korekty (MSA, Containment Worksheet- plan korekty),
  • wady (FMEA, plan kontroli),
  • przyczyny źródłowej (5Why-EOS Escape/Occurence/ Systemic, Diagram Ishikawy, najlepsze z najlepszych BOB, najgorsze z najgorszych WOW, diagram koncentracji, TRIZ),
  • działań korygujących (Error-Proofing, plan kontroli procesu, Lessons Learned),
  • działań zapobiegawczych (Action Plan & Review Data).
8. Zapobieganie / minimalizacja prawdopodobieństwa błędu za pomocą Poka-Yoke, Error-Proofing, Mistake-Proofing.
 
Ćwiczenia:
  • Listy kontrolne do faz procesu rozwiązywania problem.
  • Analiza Jest / Nie Jest.
  • Technika zastosowania metody 5 Why – EOS.
  • Technika zastosowania Diagram Ishikawy.
  • Przeszkody na drodze do skutecznego rozwiązywania problemów.
  • Raportowanie procesu skutecznego rozwiązywania problemów.

Korzyści dla uczestnika

Uczestnik nauczy się:

·         Przekładać kulturę organizacji na proces skutecznego rozwiązywania problemów z przypisaniem do faz PDCA.

·         Przypisywać odpowiedzialność za proces skutecznego rozwiązywania problemów za pomocą narzędzia RASIC (odpowiedzialny, akceptuje, wspiera, jest informowany, konsultuje).

·         Realizować na swoim poziomie zarządzania proces skutecznego rozwiązywania problemów.

·         Pozna podstawowe narzędzia rozwiązywania problemów.

·         Realizować metody 5 Why - EOS, Diagram Ishikawy, Analiza Multi-Vari.

·         Przeciwdziałać aby problem nie dostał się do procesu produkcji i klientów.

Uczestnik dowie się:

·         Jak pokonywać trudności w analizie problemu i wprowadzaniu działań korygujących.

·         Czym różnią się narzędzia problem solving jak burza mózgów, diagram Ishikawy, 5Why-EOS, Multi-Vari, wykres korelacji.

·         Jak mierzyć efektywność podejmowanych działań

·         Jak wykorzystywać doświadczenie rozwiązywania problemu do tworzenia dobrych praktyk (Lessons Learned).

Adresaci

·         właściciele projektów,

·         zespół interdyscyplinarny zaangażowany w realizację nowego projektu w ramach organizacji (zakupy, logistyka, jakość, kontakt z klientem, produkcja, serwis, technologia, konstrukcja, planowanie),

·         pracownicy odpowiedzialni za skuteczne i efektywne rozwiązywanie problemów jakościowych.

Opinie użytkowników

Ciekawa prezentacja, przykłady, kontakt z uczestnikami.Pełen profesjonalizm prowadzącego. Ciekawy sposób przedstawienia tematyki szkolenia.

Dodatkowe informacje

Szkolenie prowadzone zdalnie poprzez sesję wideokonferencji on-line z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi.

Uczestnicy dostają link do otwarcia sesji oraz szczegółową agendę szkolenia.

Materiały dostępne w wersji elektronicznej.

Dokumenty do pobrania

Potrzebujesz pomocy?

Szkolenia otwarte

Sylwia Kałuża

Sylwia Kałuża

Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń

Dorota Dzioba

Dorota Dzioba

Specjalista ds. realizacji szkoleń

Szkolenia zamknięte

Małgorzata Jakubiak

Małgorzata Jakubiak

Kierownik Działu Szkoleń

Dział Szkoleń