Summary
- ?Określenie działań kiedy wyrób / materiał nie spełnia wymagań (np. jakość, poziom zmian inżynierskich, przestrzeganie specyfikacji badań itd.)
- Pełna analiza przyczyn źródłowych problemu i generowanie skutecznych rozwiązań.
- Nauczenie praktycznego podejścia do rozwiązywania problemów w oparciu o stosowane metodologie i dobre praktyki w dziedzinie zarządzania jakością.
- Definiowanie faz i optymalizacja procesu rozwiązywania problemów.
- Poprawa skuteczności rozwiązywania problemów poprzez prawidłową aplikację narzędzi.
- Przedstawienie ról poszczególnych szczebli zarządzania w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów Effective Problem Solving (EPS).
- Określenie zawartości poszczególnych faz problem Solving.
- Narzędzia, koncepcje i metody wspomagające identyfikację przyczyn źródłowych (Pareto, 5 Why, diagram Ishikawy, graficzna prezentacja danych i ich interpretacja…).
- Określenie adekwatności narzędzi do poszczególnych faz procesu rozwiązywania problemów.
- Implementacja procesu zapobiegania powstawania problemów.
Goals
- Pełna analiza przyczyn źródłowych problemu i generowanie skutecznych rozwiązań.
- Nauczenie praktycznego podejścia do rozwiązywania problemów w oparciu o stosowane metodologie i dobre praktyki w dziedzinie zarządzania jakością.
- Definiowanie faz i optymalizacja procesu rozwiązywania problemów.
- Poprawa skuteczności rozwiązywania problemów poprzez prawidłową aplikację narzędzi.
- Przedstawienie ról poszczególnych szczebli zarządzania w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów Effective Problem Solving (EPS).
- Określenie adekwatności narzędzi do poszczególnych faz procesu rozwiązywania problemów.
- Implementacja procesu zapobiegania powstawania problemom, przypisane role.
Dates and location
Estimated share of the practical part: 70%
Program
2. Odpowiedzialność za działania w zakresie rozwiązywania problemów na różnych szczeblach organizacji.
3. Kierowanie organizacją i planowanie strategiczne w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów.
4. Kompleksowy przebieg procesu rozwiązywania problemu:
- identyfikacja problemu,
- proces korekty,
- analiza rodzaju wady,
- analiza przyczyny źródłowej,
- działania korygujące,
- działania zapobiegawcze.
6. Podstawowe narzędzia rozwiązywania problemów:
- Diagram Ishikawy,
- diagram koncentracji,
- matryca decyzji,
- statystyczny opis populacji,
- Error-Proofing / Mistake Proofing,
- Flow Chart,
- analiza Multi-Vari,
- przenoszenie działań na podobne wyroby i/lub procesy,
- projektowanie wyrobu/procesu odporne na zmienność – Taguchi,
- Wykres Pareto,
- karty przebiegu / kontrolne,
- wykres korelacji,
- histogram.
- problemu (5W/2H, arkusz kontrolny, histogram, analiza Multi-Vari, Jest/Nie Jest, diagram koncentracji),
- korekty (MSA, Containment Worksheet- plan korekty),
- wady (FMEA, plan kontroli),
- przyczyny źródłowej (5Why-EOS Escape/Occurence/ Systemic, Diagram Ishikawy, najlepsze z najlepszych BOB, najgorsze z najgorszych WOW, diagram koncentracji, TRIZ),
- działań korygujących (Error-Proofing, plan kontroli procesu, Lessons Learned),
- działań zapobiegawczych (Action Plan & Review Data).
- Listy kontrolne do faz procesu rozwiązywania problem.
- Analiza Jest / Nie Jest.
- Technika zastosowania metody 5 Why – EOS.
- Technika zastosowania Diagram Ishikawy.
- Przeszkody na drodze do skutecznego rozwiązywania problemów.
- Raportowanie procesu skutecznego rozwiązywania problemów.
Benefits for participants
- Przekładać kulturę organizacji na proces skutecznego rozwiązywania problemów z przypisaniem do faz PDCA.
•Przypisywać odpowiedzialność za proces skutecznego rozwiązywania problemów za pomocą narzędzia RASIC (odpowiedzialny, akceptuje, wspiera, jest informowany, konsultuje). - Realizować na swoim poziomie zarządzania proces skutecznego rozwiązywania problemów.
- Pozna podstawowe narzędzia rozwiązywania problemów.
- Realizować metody 5 Why - EOS, Diagram Ishikawy, Analiza Multi-Vari.
- Przeciwdziałać aby problem nie dostał się do procesu produkcji i klientów.
- Jak pokonywać trudności w analizie problemu i wprowadzaniu działań korygujących.
- Czym różnią się narzędzia problem solving jak burza mózgów, diagram Ishikawy, 5Why-EOS, Multi-Vari, wykres korelacji.
- Jak mierzyć efektywność podejmowanych działań?
- Jak wykorzystywać doświadczenie rozwiązywania problemu do tworzenia dobrych praktyk (Lessons Learned).
Oferee
- ?właściciele projektów,
- zespół interdyscyplinarny zaangażowany w realizację nowego projektu w ramach organizacji (zakupy, logistyka, jakość, kontakt z klientem, produkcja, serwis, technologia, konstrukcja, planowanie),
- pracownicy odpowiedzialni za skuteczne i efektywne rozwiązywanie problemów jakościowych.
Reviews
10-11.12.2019 r. "Duża część szkolenia prowadzona w formie praktycznej."
04-05.12.2019 r. "Bardzo duża wiedza prowadzącego przekazywana w przystępny sposób."
04-05.12.2019 r. "Sympatyczna atmosfera, ciekawe zagadnienia."
15-16.11.2018 r. "Trener bardzo pomocny, oprócz teorii można znaleźć rozwiązania istniejących problemów."
15-16.11.2018 r. "Poszerzenie punktu widzenia problemu, motywacja do poszukiwań rozwiązań."
15-16.11.2018 r. "Działanie na konkretach."
05-06.11.2018 r. "Szkolenie bardzo merytoryczne z dużą ilością szczegółowych informacji. Bardzo dobre przygotowanie trenera do prowadzenia szkolenia."
05-06.11.2018 r. "Duża wiedza prowadzącego."
05-06.11.2018 r. "Dużo przykładów z realnego życia."
01-02.10.2018 r. "Bardzo przyjazne zajęcia, trener bardzo miły, rozluźniający atmosferę."
Extra information
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- materiały w formie papierowej, segregator, notatnik, długopis,
- bezpłatny dostęp do elektronicznych materiałów szkoleniowych,
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
- możliwość bezpłatnych 3-miesięcznych konsultacji po szkoleniu,
- obiady, przerwy kawowe oraz słodki poczęstunek
Documents to download
Need help?
Szkolenia otwarte
Sylwia Kałuża
Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń
Dorota Dzioba
Specjalista ds. realizacji szkoleń
Szkolenia zamknięte
Małgorzata Jakubiak
Kierownik Działu Szkoleń
Dział Szkoleń